Az Airbnb birodalom visszavág

Újabb mélyütés a szállodaiparnak

A san francisco-i székhelyű, rövidtávú lakáskiadással foglalkozó piacvezető cég, az Airbnb újabb piaci szegmensre terjeszti ki a szolgáltatását: az eddig csak leginkább turisták által használt oldal idén júliustól az üzleti utazók megszerzését is célul tűzte ki, egyre nagyobb fejfájást okozva ezzel a nagy szállodaláncoknak.

Az Airbnb 2008 augusztusában indult és jelenleg a világ 190 országában kínál szállást, elsősorban turistáknak, azonban ez a közeljövőben a cég tervei szerint változni fog. Az elmúlt években irtózatos tempóval fejlődő vállalat idén nyáron elérte az oldalon foglalt 10 milliomodik éjszakát, amelyből közel 8 millió foglalás csak az utóbbi 1 év eredménye. De mintha ez sem lenne elég, a sharing economy (közösségi gazdaság) egyik legismertebb képviselőjeként ismert vállalkozás idén júliusban bejelentette a kifejezetten üzleti célú utazásokra és szálláskeresésekre tervezett Business Travel Program nevű szolgáltatásának elindítását, amelyre már az első 24 órában 500 cég regisztrált, köztük olyan nagy nevek is, mint a Google és a Facebook.

Az Airbnb a Business Travel Programmal azoknak a cégeknek kínál egy versenyképes és költséghatékony alternatívát a szállodai szobákhoz képest, amelyek sokat utaztatják munkavállalóikat rövidebb-hosszabb időtartamra. A másik oldalon pedig a program azoknak a prémium kategóriás ingatlanokat kínáló szállásadóknak biztosít lehetőséget, akiknek a lakására a turisztikai céllal utazók körében eddig nem volt igény. Amellett, hogy a projekt alapon akár több hónapig egy másik országban dolgozó munkavállaló komfortérzetének is jobb, ha nem egy 20 négyzetméteres szállodai szobában piheni ki a nap fáradalmait, a munkaadó cég is rengeteget spórolhat a szállodai költségeken. A cég egy könnyen kezelhető és a belső vállalatirányítási rendszerekhez hozzáilleszthető kezelőfelülettel a költségek jobb átláthatóságát és csökkentését is ígéri a vele szerződő vállalatoknak. Természetesen az üzleti céllal kiadott szállások egy magasabb kategóriát képviselnek az Airbnb turisztikai céllal kiközvetített szállásaihoz képest, és szigorú elbíráláson esnek át annak érdekében, hogy valóban megfeleljenek az üzleti céllal utazók elvárásainak.

airbnb.pngForrás: http://www.destinationdevelopmentwatch.com/

A szállodaipar szemszögéből nézve az Airbnb legújabb húzása - amellyel az üzleti utazókat is elcsábítja - egy újabb szelet a már eddig is fogyásban lévő szállásadói bevételek tortájából és valószínűleg nem is az utolsó. Pontos százalékokat nem lehet tudni, mivel a statisztikai hivatalok még nem készítenek erre vonatkozó felméréseket, de az már most látszódik, hogy az Airbnb lassan átveszi az uralmat a teljes iparág felett, ezzel méltán kiérdemelve „a hotelszakma első számú közellensége címet. Egy amerikai netes magazin szerint a vállalat becsült értéke már így is túlszárnyalja az Intercontinental szállodalánc értékét, ami igen figyelemre méltó mivel a cég egyetlen ingatlant sem birtokol. Az Airbnb és a szállodák közötti ellentétet valószínűleg a Business Travel program is csak mélyíteni fogja tekintettel arra, hogy egyes kimutatások szerint minden 10 százalékos növekedés az Airbnb kínálatban 0,35 százalékos csökkenést jelent a hotelek bevételében. Ezeket az adatokat figyelembe véve nem is csoda, hogy az Egyesült Államokban már szabályos háború zajlik a cég és a szállodaipar képviselői között, amely a felszínen lejárató kampányok formájában jelentkezik, a háttérben pedig dollármilliókat mozgósító lobbizás folyik a jogalkotás befolyásolása érdekében.

A harc kimenetele és a sharing economy hosszútávú hatásai még kérdésesek, de az már most látszódik, hogy az Airbnb szolgáltatása egy új szegmenst teremtett a rövidtávú lakáskiadás piacán, melynek nyertesei az utazók és a szállásadók. Utóbbiak ráadásul most új lehetőséget kaptak prémium kategóriás ingatlanuk kiközvetítésére egy fizetőképes ügyfélkörnek.